سامانه جدید BBS بورس و فایل Registry

نویسنده: انسیه عباسی راد - ساحل رفیع

23 شهریور 1400

فایل رجیستری(Registry) گزارشی است که شرکت های سهامی معمولا پیش از برگزای مجامع ، پیش و پس از افزایش سرمایه و پیش از محاسبه سود سهامداران به منظور بررسی صحت تراکنش ها و اطلاعات در یک بازه زمانی مشخص از سامانه جدید BBS، دریافت می کنند. به عبارت دیگر این فایل برآیند و سهام باقیمانده حاصل از تراکنشهای خرید و فروش سهامداران را در بازه زمانی درخواست شده به صورت تجمیعی به نمایش می گذارد.

sample-image
sample-image
sample-image

درصورتیکه شرکت های سهامی در فایل رجیستری (Registry) نیاز به اطلاعاتی خاص داشته باشند ، می توانند درخواست خود را به سامانه جدید BBS ارسال کنند تا اطلاعات مربوطه در ستونی خاص تعبیه گردد.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، فایل رجیستری (Registry) را در گذشته با دو فرمت DBFو Excel در اختیار شرکت های سهامی قرار می داد که در حال حاضر پس از انجام آخرین تغییرات، این فایل در قالب فرمت CSV توسط سامانه جدید BBS در اختیار شرکت های سهامی قرار می گیرد.

فرایند استفاده از فایل Registry توسط نرم افزار سهام چرخه داده های سبز

در هفته سوم شهریور ماه سال 1400 دستورالعمل جدید دریافت فایلهای روزانه معاملات، نقل و انتقالات و رجیستری سهامداران از سرویس اطلاع رسانی ناشران بورس اوراق بهادار تهران که اصطلاحاً BBS شناخته می شود، مورد بهره برداری عمومی قرار گرفت.

شرکت چرخه داده های سبز همگام با این تغییرات، در نگارش 5.3 سیستم سهام، امکان دریافت فایلهای رجیستری با فرمت CSV را فراهم آورده است. هم اکنون قابلیت استفاده از این امکان در شرکت های استفاده کننده از سیستم سهام چرخه فراهم است. همچنین همگام با این تغییرات رابط کاربری این بخش نیز ارتقا یافته است.

فرایند تبدیل فایل رجیستری(Registry) توسط سیستم جامع سهام چرخه داده های سبز، به صورت یکپارچه انجام گرفته و اطلاعات سهامدار موجود در فایل رجیستری (Registry) با اطلاعات موجود در سیستم، به منظور جلوگیری از هرگونه مغایرت مقایسه می گردد. مغایرتهای شکل گرفته در سیستم به دلایل متفاوتی مانند وجود اشکال در فایل دریافت شده از شرکت بورس یا بروز خطا از سمت کاربر در هنگام انتقال فایل ممکن است ایجاد گردد.

سیستم جامع سهام چرخه داده های سبز اعتبارسنجی فایل ها را انجام داده و در صورت وجود مغایرت، به کاربر گزارش می کند. عملیات قابل اجرا بشرح زیر می باشد:

  • مقایسه اطلاعات
  • اصلاح اطلاعات دو سهامدار انتخاب شده
  • انتقال سهام بین دو سهامدار انتخاب شده

شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان چرخه در خصوص فایل Registry CSV (رجیستری جدید) و سایر امکانات مورد نیاز مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

Whatsapp Linkedin Instagram