پرداخت مطالبات جاری و سنواتی سهامداران با استفاده از راهکار سهام چرخه

نویسنده: مهسا رجبی اسلامی

03 دی 1401

قبل از آغاز به کار سامانه جامع اطلاعات مشتریان "سجام"، اکثر شرکت‌های بورسی با انتشار اطلاعیه ای از سهامداران می-خواستند تا برای دریافت سود یا به بانک ها و دفتر مرکزی شرکت مراجعه کنند و یا شماره حساب خود را ارائه کنند.

با عنایت به روش فوق، برخی از سهامداران یا از زمان و نحوه پرداخت سود مطلع نمی‌شدند و یا نسبت به دریافت آن اقدام نمی کردند. در نتیجه سود سهام ایشان در حساب شرکت‌های بورسی و فرابورسی رسوب می‌کرد.

پس از آن و در قالب قانون بودجه 1401، همه شرکت‌‌های بورسی مؤظف به پرداخت سود سهامداران خود در موعد مقرر و از طریق سامانه سجام شدند.

C file
T file
R file

همچنین به منظور تسهیل امور سهامداری، سازمان بورس زیرساخت لازم برای تعیین تکلیف سودهای سال‌های قبل سهامداران را فراهم کرد و در نتیجه امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران با استفاده از اطلاعات سجامی ایشان، قابل انجام خواهد بود.

سیستم سهام چرخه با عنایت به به اهمیت این موضوع، توجه ویژه ای به بررسی دقیق و مغایرت گیری لیست های دریافتی/ارسالی به/از سجام با تمام داده های موجود در سیستم داشته است تا از بروز هرگونه مشکل به علت عدم کنترل صحت اطلاعات و یا عدم تطبیق کدملی و سایر مشخصات سهامداران، جلوگیری نماید. در این راستا، راهکار منحصر بفردی توسط چرخه ارائه شده است. از ویژگی های این راهکار می توان موارد زیر را نام برد:

  • مغایرت گیری تعدادی و ریالی روزانه در بدو ورود کابر به صورت خودکار : به منظور مطالعه بیشتر در خصوص عدم مغایرت سیستم سهام چرخه این مطلب را مطالعه فرمایید. چرخه همچنین امکان مغایرت گیری در اطلاعات سهامدار موجود در فایل رجیستری (Registry) با اطلاعات موجود در سیستم، را نیز از قبل پیش بینی کرده است. به منظور بررسی این فرآیند، به این قسمت مراجعه فرمایید.
  • امکان دریافت فایل سود سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی با فرمت جدید و در نتیجه جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم تطابق کاراکترها در نسخه های قدیمی. چرخه امکان دریافت این فایل با فرمت های مختلف را نیز فراهم کرده است. نمونه موفق قبلی نیز در هنگام دریافت فایل TCR و تبدیل آن به فرمت قابل استفاده در پایگاه داده می باشد. به منظور مطالعه چگونگی انجام این مورد، به این مقاله رجوع فرمایید.
  • پس از دریافت و جذب اولیه فایل سود سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی و بارگذاری فایل مربوطه در قسمت دریافت اطلاعات در سیستم:
    • توجه به کاراکترهای ؤ – أ – اٍ و حتی نیم فاصله هنگام تطابق نام و نام خانوادگی سهامداران: برای آشنایی با نحوه مغایرت گیری سیستم سهام چرخه، این مطلب را از دست ندهید.
    • مطابقت فایل دریافتی با داده های موجود در سیستم و تشخیص این مورد که کدام یک از سهامداران با کد ملی یکسان دارای دو کد بورسی می باشند
    • تطابق چندمرحله ای سهامداران شامل تطابق کد بورسی، کدملی و شناسه سهامداری با فایل های سپرده گذاری (پرداخت سجام) یا صورتحساب بانک و توقف ادامه مرحله پردازش در صورت وجود حتی یک ردیف عدم تطابق سهامدار
  • پس از اتمام مطابقت اولیه سیستم با فایل سپرده گذاری:
    • بررسی دقیق و مغایرت گیری لیست مربوطه با تمام داده های موجود در لیست سیستم
    • صدور سند مالی مربوط به پرداخت سود سهام در سیستم در صورت نبود مغایرت در مراحل قبل
  • عدم وجود کدملی تکراری در فایل آماده شده برای سجام
  • امکان انتقال مطالبات دو کد ملی یکسان به یکی از کدها
  • دریافت نتیجه پرداخت گروهی مطالبات و تعیین فرمت فایل دریافتی

شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان چرخه جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و مشاوره و دمو رایگان، با کارشناسان چرخه تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

Whatsapp Linkedin Instagram